July 01, 2012

It's All About the Eyeballs

This spring, the front page of the Yandex search engine surpassed Channel One in number of viewers, according to TNS statistics.

Many saw this as a tipping point in the trend away from television’s dominance over the flow of information to the public. In April, 19.1 million people opened the front page of Yandex, while only 18.2 million tuned in to Channel One, Russia’s most popular television channel, which is controlled by the state and widely seen as a mouthpiece of government propaganda.

The internet has been steadily gaining in influence, and broadband is stretching to more households, yet its relatively modest reach is widely believed, by those opposing Vladimir Putin, to be the reason for the president’s continued high ratings. Channel One and other widely distributed television channels are tightly controlled and their news programs allocate most of their airtime to bland reportage of what Putin and Prime Minister Medvedev are doing, never airing criticism and avoiding live broadcasts.

Digital Subscription Required

Get unlimited digital access for just $2 a month.

Don't have an account? signup

About Us

Russian Life is a publication of a 30-year-young, award-winning publishing house that creates a bimonthly magazine, books, maps, and other products for Russophiles the world over.

Latest Posts

Our Contacts

Russian Life
PO Box 567
Montpelier VT 05601-0567